به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق، روز یکشنبه ۲۴ خردادماه در حاشیه مراسم امضای پنج تفاهمنامه در حوزه حملونقل ریلی که در ساختمان راهآهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، در گفتگو با خبرنگاران حملونقل ریلی را ستون فقرات نظام حملونقل کشور و محرک اصلی توسعه توصیف کرد.
وی در تشریح روند این همکاریها بیان کرد: چهار تفاهمنامه پیشین در حوزه ریلی با هدف جلب اعتماد بخش خصوصی و تشویق سرمایهگذاری برای نوسازی ناوگان، لکوموتیوها و واگنهای باری و مسافری منعقد شده بود؛ اما پنجمین قرارداد، با رویکردی متفاوت و با تمرکز بر لجستیک و «تضمین حمل بار ریلی» تنظیم شده است.
ارتقای ترانزیت از طریق مشارکت راهبردی
صادق با اشاره به تفاهمنامه منعقد شده با منطقه آزاد سرخس، آن را گامی در جهت توسعه ترانزیت دانست و افزود: این طرح با مشارکت منطقه آزاد سرخس، بخش خصوصی و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در پهنهای بیش از ۱۳۰۰ هکتار اجرا میشود که هدف اصلی آن افزایش ترانزیت کالا از طریق شبکه ریلی است.
وزیر راه و شهرسازی موضوع «تضمین بار» را یکی از ویژگیهای کلیدی این تفاهمنامهها دانست و تأکید کرد: ظرفیت حملونقل ریلی کشور فراتر از میزان بهرهبرداری فعلی است و تلاش میشود با سازوکارهای جدید، این ظرفیت ارتقا یابد.
همکاری با شرکتهای بزرگ برای انتقال بار از جاده به ریل
عضو کابینه دولت چهاردهم در ادامه به جزییات تفاهمنامههای منعقد شده با شرکتهای بزرگ اشاره کرد و گفت: بر اساس تفاهم با شرکت آلومینیوم، بخشی از حملونقل بندری این شرکت به شبکه ریلی منتقل خواهد شد. همچنین شرکت «جهاد استقلال»، وابسته به وزارت جهاد کشاورزی، متعهد شده است بخش عمدهای از جابهجایی کالاهای اساسی خود را از طریق ریل انجام دهد.
وی افزود: در تفاهمنامه منعقد شده با بنیاد مستضعفان نیز، توسعه و ارتقای پایانههای لجستیکی و سرمایهگذاری در بخش کانتینری پیشبینی شده است.
وزیر راه و شهرسازی در پایان با اشاره به اهداف کلان این اقدامات، تصریح کرد: این برنامهها با هدف تقویت همزمان ناوگان مسافری و باری و بهبود زیرساختهای پشتیبانی حملونقل ریلی کشور دنبال میشود.